Christian Tetzlaff

Presse

  • Alle
  • CD-Kritiken
  • Konzert-Kritiken
  • Presse

Mit mächtigem Strich

Mehr Intensität geht nicht: Ein Abend mit dem Geiger Christian Tetzlaff und dem Philharmonischen Staatsorchester Hamburg unter der Leitung von Kent Nagano. […] Dann aber lässt einen Tetzlaffs Brahms-Konzert den Beethoven fast vergessen. Tetzlaff legt gleich bei seinem ersten Einsatz mit so mächtigem Strich los, dass schon nach wenigen Sekunden gerissenes Rosshaar um seine Bogenspitze fliegt. Natürlich wird das Feuer des Finalsatzes später ebenso flackern, wird die innige Ruhe des Adagios, von Tetzlaff mit geschlossenen Augen vorgetragen, genießerisch sein. Aber im Grunde enthält bereits der erste Satz in seiner Ausdrucksvielfalt all jene Merkmale, die diese Interpretation ausmachen. Tetzlaffs energische Doppelgriffe haben die Kraft (und die Haltung) eines Rockgitarrenriffs. Die nachdenklichen Passagen, die er oft recht vibratoarm spielt, sind von geradezu sakraler Kühle, seine zauberische Solokadenz wirkt fast gläsern fragil. Dann wiederum singt sein Instrument die schönsten Melodien mit einem breit tragenden Ton voller Wärme. In jeder Ausdrucksrichtung strebt Tetzlaff nach dem Maximum – und Nagano folgt mit dem Orchester. Mehr Intensität geht nicht. Süddeutsche Zeitung, Andreas Pernpeintner 19. April 2023

Die Logik der Gefühle

[…] Technisch souverän, geht es Tetzlaff nicht ums makellose Spiel, sondern um den unmittelbaren Ausdruck. Er konzentriert sich immer auch aufs Innere des Klangs und formt daraus den Ton – und ist so mittendrin im Innenleben Tschaikowskys, bei dem höchstes Glück und tiefste Krise stets nach beieinandergelegen haben sollen. Nicht ohne Grund scheint Tetzlaff mit geschlossenen Augen zu spielen, was der Konzentration dienen mag, aber eben auch den Eindruck hinterlässt, als wolle er im oder hinter dem Werk verschwinden. Hörbar ist auch seine Erfahrung in der zeitgenössischen Musik, in der ungeheuren Vielfalt der Ausdrucksfarben, die auch die Feinabstufung fahler oder harscher Abtönungen mit einschließt. Nur so werden das völlige Absinken und rasante Wiederaufladen der (Lebens-)Energien so plastisch erlebbar, in das die euphorischen, wild entfesselten oder schmerzvollen Phasen hier immer wieder münden – für den Ausdruck existenzieller Gefährdung unabdingbar. Kein Ton bleibt bei Tetzlaff bloß virtuose Geste. Rasende Läufe, haarige Doppelgriffpassagen, wuseliges Akkordwerk, das Spiel in den hohen Lagen bis ins Flageolett: Alles überführt dieser großartige Gestalter in die Logik der Gefühle, in ihre Sprache. […] Stuttgarter Nachrichten, 22. November 2022, Verena Grosskreutz    

LPO/Canellakis review — conductor and orchestra have explosive chemistry

[…] In Shostakovich’s sombre Violin Concerto No 2, Canellakis took her cue from the taut, urgent playing of Christian Tetzlaff, delivering a relentless solo part with impressive discipline and sober focus. […] The Times, January 20, 2022, Neil Fisher

LPO/Canellakis at the Royal Festival Hall review: An excellent team in the making

[…] It’s hard to imagine a more capable soloist in Shostakovich’s Second Violin Concerto than Christian Tetzlaff, although “capable” barely scratches the surface of his virtuosity. […] Tetzlaff caught every nuance, his tone now dark and mournful, now lyrical or rough and abrasive. […] Evening Standard, January 20, 2022, by Nick Kimberley

Ein Echo des 19. Jahrhunderts

[…] Christian Tetzlaff ist kein Neuling und bühnenscheu ist er auch nicht. Und doch gibt es etwas an ihm, das nicht aufhört zu faszinieren. Wenn er Antonín Dvořáks Violinkonzert spielt, kommt man dem Rätsel etwas näher. […] Bei alldem kommt es Tetzlaff nicht auf den großen Ton an oder die Ausstellung seiner Virtuosität. Die versteht sich von selbst. Nein, er möchte die Sache einfach auf den Punkt bringen. Das Konzerthausorchester Berlin unter Christoph Eschenbach ist da in der Isarphilharmonie ein kongenialer Partner. Doch am deutlichsten wird dieser Ansatz, wenn Tetzlaff ganz alleine spielt. In der Loure aus Bachs E-Dur-Partita geht er dynamisch ans Extrem – leiser geht es kaum. Doch ein gebanntes Konzertpublikum hängt an jeder Note. Frei nach Rilke: Dieser Geiger hat uns in der Hand. Süddeutsche Zeitung, 08. November 2021, Paul Schäufele, München

Böhmen liegt an der Spree

„Es sind Meisterwerke, auf die sich die Mitwirkenden und die Zuhörer immer wieder freuen können“, heißt es in der Einführungdes Konzerthauses Berlinzu einem Abend voller Dynamik, Glanz und Superkraft. Ein Abend, der zwei Evergreens desromantischen Repertoires unerhört frisch präsentiert: Antonín Dvoráks einziges Violinkonzert in a-Moll, op. 53 sowie JohannesBrahms’ vierte und letzte Sinfonie in e-Moll, op. 98. Und es ist ein Abend, der von der kraftvollen Virtuosität des ViolinistenChristian Tetzlaff genauso wie vom tiefen Brahms-Verständnis des Chefdirigenten Christoph Eschenbachgeprägt wird.Wie gut die beiden Musiker harmonieren, spürt man sofort – etwa, wenn sich Tetzlaff im ersten Satz des Violinkonzerts mitspielerischer Leichtigkeit von elegisch verträumt zu energetisch vorandrängend steigert und Eschenbach mit dem Orchester somühelos wie majestätisch folgt. Dass Dvorák hier, als er 1879 mit der Komposition beginnt, klanglich an seine böhmischeHeimat und slawische Tänze denkt, liegt nahe – sollte es aber auch so etwas wie eine „böhmische Tonalität“ der Violine geben,Tetzlaff findet sie an diesem Abend. […] Und je länger er spielt, desto mehr glaubt man, einen Rockstar zu sehen und zu hören, der sein Instrument in kurzen Pausenso mit zwei Händen umfängt, als wolle er darauf gleich noch ein E-Gitarren-Riff spielen. Tetzlaff vertieft sich immer weiter in die Musik, spannt den ganz großen Dvorák-Bogen und begeistert in einem fulminanten Finale mit so viel violinistischer Superkraft,dass man ihn, Dvorák natürlich auch, als Titelhelden für einen jener Hollywood-Blockbuster vorschlagen möchte. Zumindestwenn sich Eschenbach und das überzeugende Konzerthausorchester als „Sidekick“ ebenso gewinnen lassen. […] Der Tagesspiegel, 31.Oktober 2021, Thomas A. Herring      

Sternstunde in der Elbphilharmonie

[…] Das Publikum im Großen Saal der Elbphilharmonie bejubelte zu Recht einen großen Geiger, ein tolles Orchester und einen atemberaubenden Dirigenten. […] Wie sehr und wie tief sich Christian Tetzlaff auf Mozarts letztes, fünftes Violinkonzert in A-Dur eingelassen hat, wie genau er es kennt und befragt hat, das zeigte sich in jeder Sekunde. Nur so kann einer so unglaublich frei spielen. Meist schloss sich Tetzlaff in den reinen Orchesterpassagen den ersten Geigen an – eine zu Mozarts Zeiten übliche Praxis, der aber heute nicht alle Solisten folgen –, um dann bei seinem ersten Solo mit einem zarten, leisen, intensiven Ton für gespannte Aufmerksamkeit zu sorgen. Robin Ticciati stimmte das Orchester ganz fein auf Tetzlaff ab, aber so, dass man immer wieder aufhorchte. Nebenstimmen im Orchester, die mit der Sologeige kommunizieren, holte er prägnant, aber nicht dominierend heraus. Sonst gehen sie oft unter. Der zärtliche Ton setzte sich im langsamen Satz fort: ruhig, mit ganz  natürlichem Puls ließen Tetzlaff und Ticciati die anmutigen Töne sich entfalten. Christian Tetzlaff tänzelte sanft mit einem leichten Wiegen zur Musik. Seine meist geschlossenen Augen verrieten seine Konzentration, aber in jedem Moment fühlte man sich angesprochen. Da sagt einer, hört her, das ist einfach großartige Musik! Und vor allem eine mit Tiefgang. Immer wieder gibt es die düsteren, harmonischen Eintrübungen, wo Mozart die heitere Stimmung hinterfragt. Dazu gehört auch der überraschende ruppige Ausbruch in einen kernigen türkischen Marsch im finalen Rondo, lustvoll, energisch serviert von Tetzlaff und Ticciati. Genauso überraschend ist aber der unprätentiöse Schluss des Konzertes. Plötzlich und unvermittelt mit einer eleganten Geste, leise und gar nicht effektvoll hört das Stück auf. Wie eine offene Frage, ein Schulterzucken. […]   Hamburger Abendblatt Kultur, 10./11. Oktober 2020, Elisabeth Richter

Live Concert: Christian Tetzlaff and Claudio Bohórquez – Bridging Time

„String instruments, such as the cello and the violin, are the only instruments that have ‚bridges‘ on their wooden bodies,“ says Claudio Bohórquez. „In times of social distancing, music is more than ever the ‚bridge‘ that brings musicians closer not only to each other but also to listeners and composers. As such this concert – in these extraordinary times – will be an opportunity to bridge the ’space between‘, filling it with music and hope.“ Christian Tetzlaff and Claudio Bohórquez perform masterpieces for violin and cello by Kodály, Ravel and Widmann. Saturday, 09 May 2020 at 20:00 – only available for 24 hour – get your ticket here

Beethoven and Sibelius Violin Concertos

theclassicalreview.com by Leighton Jones, September 21, 2019 – Having recorded the concertos of Beethoven and Sibelius previously, now at the peak of his career, violinist Christian Tetzlaff returns to these two pinnacles of the repertoire. In this pairing for Ondine, Tetzlaff demonstrates how his artistry as a musician, poet and communicative artist have matured into something highly distinguished. Tetzlaff in these new recordings is paired with the Deutsches Symphonie-Orchester Berlin conducted by Robin Ticciati, who have bonded naturally to produce interpretations elevating these works to another level. Together they curate the most interesting path into the extraordinary emotions beneath the surface of the notes. Tetzlaff’s earlier, well-respected rendition of Beethoven’s Violin Concerto with David Zinman and the Zürich Tonhalle Orchestra has a more vivacious feeling. Now a more muted opening movement evolves and grows, fully realizing the allegro ma non troppo indication. The exposition is paced and measured, the solo violin enters with a budding sound which grows organically out of the texture to bloom like a crimson rose. Tetzlaff’s tone has matured into the most exquisite sound, rich and luscious across the complete range. The cadenza, from the piano arrangement of the work, unfolds seamlessly into the coda as it maintains a dignified restraint. The slow movement has a hushed intensity, magnified by hugely impressive dynamics from both Tetzlaff and the Deutsches Symphonie-Orchester, bringing a sense of intimacy. Throughout the quietest pianissimos, Tetzlaff’s tone is unwavering. Launching effortlessly into the final movement there is a measured momentum which becomes captivating. Only on reaching the end of the concerto […]

Improvisierte Logik

classic.com, Dr. Aron Sayed, 04.07.2019 Alle sechs Sonaten und Partiten für Violine solo BWV 1001-1006 von Johann Sebastian Bach an einem einzigen Abend? Im großen Saal der Elbphilharmonie für 2.100 Menschen, der für seine gnadenlos präzise Akustik geradezu berüchtigt ist? Kann das gut gehen? Und wie es das kann! Schließlich war der Solist des Abends mit Christian Tetzlaff jemand, der dieses ,alte Testament‘ für Violine solo nicht nur bereits dreimal auf CD eingespielt hat, sondern auch bereits häufig damit aufgetreten ist. Gleichwohl hatte diese Situation von Beginn an Prüfungscharakter, waren doch 2.100 Augenpaare nur auf diese eine einsame Person mit Instrument im Lichtkegel gerichtet. Dies zumal die brutal klaren akustischen Verhältnisse der Elbphilharmonie jeden Einzelton, jeden Doppelgriff, jeden arpeggierten Akkord und jedes Detail, jede winzige Ungenauigkeit in der Tongebung zum Vorschein brachten, ganz anders als in einer durch Hall abgemilderten Kirche. Darum war auch der Charakter des Konzerts von Beginn an kein sakraler, sondern ein ganz weltlicher, wenn auch erfüllt von expressiver Innerlichkeit. Zu Tränen rührend Doch Christian Tetzlaff wäre kein Ausnahmegeiger, wenn er sich nicht darauf eingestellt hätte. Und so klangen das Presto aus der g-Moll-Sonate, das Double aus der h-Moll-Partita und das Preludio aus der E-Dur-Partita fast so, als ob sie nicht Bach, sondern Paganini komponiert hätte. Tetzlaff nahm die scheinbar endlosen Läufe in einem irrsinnigen Tempo, so dass die Entfaltung der Bach’schen Fortspinnungslogik das Ohr ein ums andere Mal überwältigte. Am Ende des ‚Double. Presto‘ ging sogar ein Raunen durch das Publikum, ob der soeben dargebotenen Virtuosität. Das heißt jedoch nicht, dass […]

Elbphilharmonie: Bach, der reine Bach und nichts als Bach

Hamburger Abendblatt, Joachim Mischke, 04. Juli 2019 Hamburg.. Viel wiegt so eine Violine ja nicht, obwohl sie – erst recht für Profis – so unendlich schwer ist. Ein paar Hundert Gramm Material bringt sie auf die Waage, dazu kommt dann noch der Bogen. Alles andere ist Vorstellungskraft, Hoffnung auf Inspiration und mit zwei Händen möglichst passend bewegte Luft. Vieles davon kann man lernen und danach üben. Doch erst weit oberhalb von diesen Erfahrungen beginnt, was der Geiger Christian Tetzlaff etwa zwei Stunden lang auf der Bühne im Herzen der Elbphilharmonie vorführte: Bach, der reine Bach und nichts als Bach; so sicher wie ein Amen in der Kirche und so unangestrengt gespielt, als wären diese sechs Solo-Sonaten und -Partiten nur irgendeine Aufwärm-Fingerübung. Um Mozarts Kompositions-Späßchen, er habe alles im Kopf und müsse es nur noch eben mal aufschreiben, für diesen Anlass zu variieren: Tetzlaff hatte alles im Herzen, er wollte es nur noch spielen. Schwerstarbeit, die nicht nach Schwerstarbeit klang Die bescheidene Nicht-Inszenierung dieses sensationellen Konzerts, mit dem sich das Schleswig-Holstein Musik Festival in Tetzlaffs Geburtsstadt Hamburg schon vor der offiziellen Eröffnung an diesem Wochenende bemerkbar machte, hatte zwei ebenso schöne wie vielsagende Details: Das Notenpult neben dem Solisten war vor allem Requisite und nicht faktische Notwendigkeit, denn nur für einige Sätze der ersten Partita nutzte Tetzlaff das Gedruckte, während ihm die Scheinwerfer im Großen Saal drei Schlagschatten verliehen, die alle von ihm ausgingen und alle in unterschiedliche Richtungen wiesen. Passend war auch das, als Verbildlichung der virtuosen Vielschichtigkeit und der Dialogfarben, die Tetzlaff aus Bachs […]

Christian Tetzlaff en démonstration au Théâtre des Champs-Élysées

bachtrack.com – By Tristan Labouret, 05 February 2019 Christian Tetzlaff tient le Théâtre des Champs-Élysées dans sa main. Bifurquant directement vers la conclusion de la sarabande sans passer par la reprise, le violoniste conclut son bis en s’effaçant progressivement. Plus que quelques crins, une moitié d’archet. Le son reste pur, le timbre égal. Dernière note. Silence du public qui retient son souffle… avant d’ovationner l’artiste. Une telle emprise d’un musicien sur son public n’est pas chose courante. Tetzlaff ne vient pas de nulle part. Un peu plus tôt, le violoniste a livré une interprétation époustouflante du Concerto pour violon et orchestre de Sibelius. Souplesse du phrasé (quitte à brouiller le rythme pointé si caractéristique), densité du timbre, intensité du vibrato : dès les premiers instants, il fait montre d’un lyrisme sans concession, sans laisser une seule note inexpressive. Articulés avec une vivacité et une netteté défiant toute concurrence, les traits virtuoses qui suivent impressionnent. Cet engagement total laisse poindre la crainte d’une surchauffe dans les trois mouvements à venir ; il n’y en aura pas. Tetzlaff ne cède pas un pouce du terrain, même dans la cadence, enchaînée à vive allure. Si la démonstration virtuose frôle parfois la caricature – les bariolages conclusifs du premier mouvement laissent par exemple l’orchestre loin derrière – le jeu du violoniste n’est ni accessoire ni artificiel. Gammes, arpèges, accords martelés, toutes ces acrobaties font partie d’une chorégraphie sauvage, interprétée avec une détermination viscérale. Dans les mouvements extrêmes, les passages en octaves sont emblématiques de l’engagement singulier du virtuose : […]

Christian Tetzlaff Shines in Sibelius with the London Philharmonic Orchestra

seenandheard-international.com – Alan Sanders, 04.02.2019 Tetzlaff and Ticciati have performed together on several occasions, and their rapport clearly showed in this performance of the Sibelius Concerto. Tetzlaff is nothing if not a powerful, zestful player, and the Sibelius suits him perfectly. With his superb technique and pungent tone quality he brought out the first movement’s verve and passion brilliantly. At the work’s reflective beginning he launched his solo part against the quiet orchestral background with a most affecting, yearning quality of sweetness and lyricism, and this made a perfect prelude to the virtuoso passages that the soloist soon encounters. All seemed absolutely on course, but then a sharp crack indicated that a string on Tetzlaff’s violin had broken. Often in such circumstances the player stops and retreats backstage to re-string his instrument, either beginning again or rejoining the work at a suitable point. But Tetzlaff employed the standard alternative emergency procedure of exchanging his violin with that of the leader, continuing to play the solo part on the leader’s violin, while the leader then played on a colleague’s instrument until that colleague had re-strung the soloist’s violin. This procedure was carried out with such calm aplomb by Tetzlaff, the Leader Pieter Schoeman and Co-leader Kevin Lin that it almost seemed like an everyday occurrence. It is also a tribute to Tetzlaff’s skill that he continued to play brilliantly on a new and quite different-sounding instrument as if he was perfectly familiar with it. For once applause after this movement seemed absolutely appropriate, and Tetzlaff acknowledged […]

London Philharmonic Orchestra – Robin Ticciati conducts Bruckner 7 – Christian Tetzlaff plays Sibelius’s Violin Concerto

Saturday, February 02, 2019 Southbank Centre, London – Royal Festival Hall – Reviewed by Peter Reed Two works beginning on the outer edge of audibility, one greeted with a spontaneous ovation, the other with more considered enthusiasm. Robin Ticciati and the LPO know each other well, and the result in this Sibelius and Bruckner programme was playing of superlative quality. The pianissimo opening of Sibelius’s Violin Concerto set the bar high for the panoramic scope of big perspectives, and for textures and dynamics ranging from the most evanescent to the uncompromisingly granitic, with a soloist, Christian Tetzlaff, so completely inside the score’s majesty, intimacy and remoteness that he didn’t drop a stitch when a string snapped about four minutes in, with him seizing the leader’s violin to take him through to just before the cadenza. The rapport between him and Ticciati was intense, with the first movement spellbinding in the beautifully geared shifts of retreat and advance between soloist and orchestra. Ticciati was particularly effective in presenting the tuttis with symphonic weight and presence to spare, and he made plenty of space for Tetzlaff to express a barely credible scale of emotion and character – his is the sort of command that makes both technical and interpretative challenges just melt away. The slow movement showed off the beauties of his tone, while his undemonstrative performance style supports a white-hot musical imagination and intelligence. The rhythmic tautness of the Allegro Finale (with the ma non tanto qualifier put on the back burner) was balanced vertiginously between […]

Adès and Tetzlaff soar in Sibelius with BSO; a mixed array of modern works from TMC

Boston Classical Review, by Lawrence Budmen, July 23, 2018 [..] Christian Tetzlaff was the exceptional soloist in Sibelius’s Violin Concerto in D minor. Tetzlaff is an artist with the ability to revitalize even the most familiar repertoire and his was anything but a once-overlightly traversal of Sibelius’ showpiece. In the first movement, Tetzlaff’s soaring tone and transparent lines and bow strokes made every note sound with absolute clarity. The violinist’s sound was pure and consistently imbued with a changing array of colors and dynamic shades. He was unafraid to bend a phrase and intonation was right on the mark, even in the instrument’s highest range when he attacked the cadenza with abandon. Tetzlaff shaped the yearning melody of the Adagio in long, emotionally expressive phrasing. The final Allegro was taken at a brisk pace with Tetzlaff’s bow bouncing on the strings in clipped rhythm. He breezed through the treacherous double stops while remaining attendant to every nuance and variation of volume and shape. Adès was a full partner, in synch with Tetzlaff and drawing a sumptuous orchestral backdrop. The warmth and sweetness of the wind playing was particularly excellent. A long standing, cheering ovation (even by Tanglewood standards) brought Tetzlaff repeatedly back to the stage for well deserved curtain calls.[..]

Salonen was born to conduct Sibelius

The New Yorker by Russel Platt, June 13, 2017 [..] As it happens, the (Sibelius) Violin Concerto (1903-05) was also on the program, with Christian Tetzlaff out front. Tetzlaff is, for my money, the finest violinist performing before the public today: he can invest a composition with a rich inner life while keeping the outward details of performance – intonation, power of projection, consistency of phrasing – completely invulnerable. [..] Tetzlaff, however, weighted the three movements evenly, making it an ideal companion for the Seventh Symphony that the older and wiser composer would eventually produce.

Demon Fiddling

The New York Times, by James R. Oestreich, 07.06.2017 Sibelius Violin Concerto with the Met Orchestra New York / Esa-Pekka Salonen […] Then came something completely different: Sibelius’s towering Violin Concerto, in a blazing interpretation by Christian Tetzlaff. Mr. Tetzlaff, who always plays with pure and incisive tone, also showed a volatile temperament that surprised even a longtime admirer, and Mr. Salonen only encouraged his intrepid explorations.[…] Surely I wasn’t the only one hoping for an encore of calming Bach from the violinist Christian Tetzlaff after his hair-raising account of Sibelius’s Violin Concerto in the final concert of the Met’s series at Carnegie Hall. Mr. Tetzlaff, long known as a meticulous and refined virtuoso, had just displayed a newfound excitability, sawing madly in the increasingly charged ending of the first movement, even broadly if not audibly stamping a foot. That outburst behind him, he answered the raucous applause with an encore, all right, but instead of playing Bach, he screwed up the tension even more with the nervous, restless Prestissimo finale of Bartok’s solo sonata: brilliant. 

Guest conductor Juraj Valcuha holds CSO in firm command

Chicago Tribune, John von Rhein, 02.06.2017 […] Karol Szymanowski’s 1916 Violin Concerto No. 1, dating from 131 years later, inhabits an altogether different sound world. The subtly colored impressionism of Debussy and Ravel, and the sensuous exoticism of Scriabin, commingle to otherworldly effect. Yet the Polish composer had a way of absorbing all influences into a musical persona very much his own. By rights this bejeweled masterpiece should turn up in concert a lot more often than it does; the last time the CSO ventured it was 2009. All the more reason, then, to be grateful for the gorgeous performance it received from Christian Tetzlaff, one of the score’s most dedicated advocates. The German violinist is a familiar figure from his numerous appearances at Ravinia and Grant Park, and with all of them I have never known him to give less than a fully committed performance. Is there a more physically engaged fiddle virtuoso before the public? On Thursday you could almost smell the rosin dust coming off his bow as he pressed deep into his violin strings, bringing out Szymanowski’s aching lyricism, his bright, intense sound soaring high above the staff. CSO audiences have heard several fine accounts of this concerto in recent decades — think of Nikolaj Znaider’s and Frank Peter Zimmermann’s — but, for me, Tetzlaff’s extra degree of incisive brilliance and fierce elegance trumped them both. The intensity Valcuha drew from the CSO’s multihued and translucent textures was in keeping with the soloist’s purposes. No wonder orchestra members joined the audience in […]

Tetzlaff provides the highlight in CSO’s lightish Viennese program

Chicago Classical Review, Lawrence A. Johnson, 02.06..2017 […] The evening led off with Franz Joseph Haydn’s Symphony No. 85 (“Le reine”). Haydn remains the most inexplicably neglected of the great composers, likely because his witty and urbane music is viewed by many–unfairly–as too cheerful and uncomplicated for our dark and cynical times. Valčuha directed a performance of Haydn’s Symphony No. 85 “Le reine” that was trim, well-balanced and alert to dynamic markings, with worthy vitality in the finale. Yet too much of the performance was literal and straight-faced, missing an essential wit and Haydnesque charm. The outlier in this program was the Violin Concerto No. 1 by Karol Szymanowski, which provided the highlight of the evening. Composed in 1916, the Polish composer’s concerto was given its CSO premiere by the great Paul Kochanski–who inspired its composition–in 1928 under Frederick Stock. Cast in a single movement of 23 minutes, the work is characteristic of Szymanowski’s perfumed late Romanticism. Though attractive in its lyrical languor, the concerto remains an unconvincing hybrid of Debussy and Scriabin, with a whiff of Rachmaninoff without the tunes. Still Szymanowski’s work can be undeniably effective in the right hands and with Christian Tetzlaff as solo protagonist such was the case. Even playing from a score, the soloist was fully engaged in the concerto’s restless rhapsodic style. The German violinist gave a wholly compelling take on this unwieldy piece, investing the virtuosic bursts with his singular brand of bristly bravura and leaning into the surging lines with a slender, focused tone that skirted the schmaltz. […]

Brahms The Violin Sonatas

Klassik Heute, Christof Jetzschke, 04.08.2016 Lars Vogt bringt es wunderbar auf den Punkt, wenn er das Doppelbödige oder die Doppeldeutigkeit der drei so nach innen gewandten, von Gefühlsschwankungen und einer zerbrechlichen melodischen Schönheit durchzogenen Brahmsschen Violinsonaten als „melancholisches Glück“ und „heitere Traurigkeit“ bezeichnet. Um es gleich zu sagen: Ich kenne keine Aufnahme, die weder in der Innigkeit der Kopf- und Mittelsätze noch in der leidenschaftlichen Virtuosität und Dramatik des Finales der d-Moll-Sonate op. 108 genau dies so natürlich und gleichzeitig mit einer derart elektrisierenden Innigkeit abbildet, wie es dem Geiger Christian Tetzlaff und seinem kongenialen Klavierpartner Lars Vogt gelingt – in einer sehr persönlichen Lesart, die dem Bekannten doch immer wieder Überraschungsmomente entlockt. Man spürt, die Zwei müssen sich und der Welt nichts mehr beweisen. Sie sind einfach nur bei sich und ganz bei Brahms. Eine sprachmächtigere, so detailgenaue und dabei doch so wunderbar frei atmende Deutung ist mir tatsächlich nicht bekannt. Sei es im empfindsamen Adagio der Sonate Nr. 1 G-Dur op. 78 oder im kraftvoll vorwärtsdrängenden Presto agitato der Sonate Nr. 3 d-Moll op. 108 – was Christian Tetzlaff und Lars Vogt präsentieren, ist nicht weniger als eine glückliche Synthese aus leuchtkräftiger Klangfülle, Innerlichkeit, emotionaler Dringlichkeit und rhetorischem Feinschliff. Kraftmeierei, übermäßiges Schwelgen oder überbetonte Schwermut ist den Beiden fremd. Vielmehr scheinen sie sich von der jeweiligen Innenspannung der Sonaten und des Scherzos des F.A.E.-Sonate WoO 2 zwar davontragen zu lassen; trotzdem umweht ihre Brahms-Sicht mehr als nur ein Hauch von Seriosität und intuitivem Wissen um die herauszuarbeitenden Beziehungen zwischen den großen Bögen und […]

BRAHMS Violin Sonatas Nos 1-3 CD-review

GRAMOPHONE – Recording of the month, Andrew Farach-Colton, 09.2016 Christian Tetzlaff and Lars Vogt first recorded the three Brahms violin sonatas for EMI at the 2002 ‘Spannungen’ chamber music festival in Heimbach, Germany – spirited, occasionally restless performances that thrillingly capture the adrenalin rush of a live concert. This new studio account from Ondine preserves much of the ‘incisiveness, urgency and lightness of touch’ that Edward Greenfield justly praised in his review of that EMI disc, along with a breathtaking balance of poise and daring. As in their live recording, Tetzlaff and Vogt favour flowing tempi, yet there’s an even greater sense of spontaneity and elasticity here than before – as the opening movement of Op 78 illustrates so beautifully. Although it’s marked Vivace ma non troppo, the players start out serenely; indeed, there’s little if any sense ofvivace at all. Rather, one becomes aware of a growing ebullience. It’s signalled subtly at the beginning, as liquid streams of quavers gather into a gentle cascade, and reaches fruition only in the coda, which surges exultantly. In between, though, there’s an ebb and flow, a multiplicity of swirling currents that are somehow contained as an uninterrupted, unified body. Listen at around 2’58“, where the instruments trade searching, syncopated melody and breathless accompaniment. Tetzlaff and Vogt imbue this intertwining dance with tender intimacy, and the resulting feeling of anticipation is exquisite. In numerous passages throughout the programme, in fact, the players find ways to hold even the most expansive melodies or phrases taut (but not rigidly so) and […]

Tetzlaff revisits Dvořák, and the experience shows

ClassicsToday.com by David Hurwitz, 27th March 2016 […] Tetzlaff’s focus on the long line and, for example, the smoothest possible transition between the first movement and the adagio, gives the piece an exceptional feeling of unity for all the passion; and the finale truly dances, with crisper than usual articulation supported by Storgards’ firmly rhythmic accompaniment.

Dvořák: Violin Concerto; Suk: Fantasy etc CD review – glorious and questioning

the guradian by Kate Molleson, 10th March 2016 I’ve always loved the playing of German violinist Christian Tetzlaff for its chiselled, slightly austere beauty; his approach is totally unsentimental, with no concern for dazzle. So the romantic grandeur with which he opens Suk’s Fantasy in G Minor came as a bit of a shock. So much vibrato! But then, he’s the kind of musician who gets under the skin of a piece and gives what the music needs, rather than applying his own house style no matter what. His performance of Dvořák’s Concerto in A minor is glorious and questioning: full-throttle in the chunky octaves and with a heavy bounce to the finale. But the real brilliance is in the vulnerability and tenderness he reveals in quiet melodies.

Tetzlaff spielt Mozart integral

Der Landbote von Sibylle Ehrismann, 05. Februar 2016 Unerhört, was Tetzlaff da herausholte, wie kammermusikalisch er sich auf das Orchester einliess und wie aufmerksam dieses reagierte. Auch in den Kadenzen entfaltete Tetzlaff sehr sprechende Virtuositäten, die Übergabe ans Orchester gelang ausgezeichnet. Mitreissend – vergeigt Und dann das Schlussstück, das Violinkonzert Nr. 5 A-Dur. Die Phrasierung war mit viel Liebe zum Detail ausgeklügelt, farblich gestaltete Tetzlaff mit wunderbaren Schattierungen, und das Rondo „alla turca“ riss einen einfach mit.

Böhmische Spätromantik

Klassik.com von Prof. Dr. Stefan Drees, 03. Mai 2016 […] Tetzlaffs Einspielung des schwierigen und vielleicht deshalb auch recht selten zu hörenden Werkes ist – auch Dank tatkräftiger Unterstützung des Orchesters – atemberaubend: Nicht nur greifen die Interpreten die Energie ihrer Eröffnung immer wieder auf, so dass weite Teile des rund 24-minütigen Einsätzers davon bestimmt sind; auch die kontrastierenden Abschnitte, in Bezug auf Dynamik und Tempo oft weit vom ‚Allegro impetuoso‘-Gestus des Beginns entfernt, fügen sich in diese Interpretation, da sie als Ruhepunkte dienen, in denen die Musik plötzlich ganz andere Richtungen einschlägt. Der Titel ‚Fantasie‘ ist hier Programm: Unerwartet sind die Wendungen, die Suk durch Umschlag des Ausdrucks oder fließende Übergänge erzielt, vielfältig sind die Stimmungen, die er dabei streift, und reichhaltig sind die kompositorischen Lösungen, die er ausnutzt, um das Soloinstrument immer wieder anders ins Verhältnis zum Orchester zu setzen. Tetzlaffs Vortrag ist ungemein stark, da der Geiger auf engstem Raum die ganzen Facetten seines Spiels vom fast verlöschenden, zerbrechlichen Tonfall bis hin zum emphatischen Appassionato auslotet. Im Anschluss daran erklingt Dvořáks Violinkonzert a-Moll op. 53 in einer Wiedergabe, die zunächst im Kopfsatz nach dem dramatischen Potenzial sucht: Tetzlaff stimmt die immer wieder nach oben strebenden Arpeggien mit Schwung an, ohne viel im Tempo nachzugehen, lässt aber an all jenen Stellen, an denen die Kantilene zum Zug kommt, auch der Agogik Raum. Dass der Satz in strafferem Grundzeitmaß als in vielen anderen Einspielungen erklingt, mag zunächst ungewohnt sein, lässt ihn dadurch aber viel stärker auf das unmittelbar ohne Pause anschließende ‚Adagio‘ ausgerichtet erscheinen, das damit […]

Tetzlaff/LSO/Ades, Barbican, review: Ades’s control of his soundscapes was fastidious in the extreme

The Independent by Michael Church Thursday 17 March 2016 Christian Tetzlaff’s performance as soloist in the Sibelius was a non-stop tour de force, his sweetly compelling line in the opening developing into power-packed pyrotechnics, his sound in the Adagio passionately eloquent. His encore – a Bach Sarabande – was an unbroken thread of exquisite melody.

DVOŘÁK Violin Concerto. Romance

GRAMOPHONE – Editor’s Choice It was an inspired idea to open this disc with Josef Suk’s wonderful Fantasy, a sort of free-form violin concerto: such a striking initial tutti, fiercely dramatic, setting the mood for a searing 23-minute stretch, with some pastoral interludes to ease the intensity. John Storgårds inspires energetic playing from the Helsinki Philharmonic, accelerating subtly prior to Christian Tetzlaff’s first entry, though the strings don’t quite match Karel Ančerl’s cut-glass Czech Philharmonic (on Josef Suk’s first Supraphon recording) for precision, edge or bite. Once into the fray Tetzlaff draws on an exceptionally wide range of colours and nuances, from fragility to full-on passion, especially after the resumedtutti has allowed him more time to breathe. He’s very much his own man, personal and personable, plying a varied roster of dynamics and flexibly backed by the orchestra. You sense that every bar has been carefully thought through and yet there’s never as much as a suggestion of calculation. Come the variations that set in from 5’28“, the sweetness of his approach, and his willingness to follow the orchestra on dancing feet (6’55“), leaves a charming impression. From a purely violinistic point of view I’d choose Tetzlaff even above Suk: he brings so many rich ingredients to the piece and I’ve already enjoyed listening to his version many times. In the case of the Violin Concerto and Romance by Suk’s father-in-law Dvořák, competition weighs rather more heavily. In the Concerto Isabelle Faust (with the Prague Philharmonia under Jiří Bělohlávek) is a prominent presence, her style […]

A heroic sibling performance on violin and cello

The Independent, 04 Jan 2016 by Michael Church “The players make declarations, pose questions, give answers, thrust and parry, chase each other, proceed in lockstep; there are moments of tender lyricism and of furious aggression – I’ve never seen string players subject their instruments to such apparently extreme maltreatment – but the Tetzlaffs encompassed it all with wit and impeccable virtuosity. This was a heroic performance.”

Brahms Violinsonate mit Lars Vogt – Menuhin-Festival Gstaad

Neue Zürcher Zeitung, Felix Michel, 04.08.2015 […] Ausnehmend gelungen die «undramatische» Durchführung des Allegro amabile, die Tetzlaff und Vogt in wechselnde Farben tauchten und schliesslich ganz zur Ruhe finden liessen, so dass die Wiederkehr des ruhig singenden Hauptthemas trotzdem wie ein belebendes Neu-Anfangen anmutete. […]

Szymanowski Violinkonzert Nr. 1 – Tonhalle-Orchester Zürich / Manfred Honeck

Neue Zürcher Zeitung, Jürg Huber, 03.07.2015 […] Denn mit Christian Tetzlaff stand ein Geiger auf dem Podium, der all das sein eigen nennt, was dem Konzert zu umwerfender Wirkung verhilft: einen ungeheuer reichhaltigen und fokussierten Ton, Musikantik und Eleganz sowie die nötige Portion Draufgängertum, die ein solches Virtuosenstück verlangt. Im geschmeidigen Austausch mit dem Orchester, changierend zwischen Dolcissimo und Marcatissimo, setzte sich Tetzlaff bald als Charmeur, bald als Satyr, als Teufelsgeiger oder Totentänzer in Szene, ohne dabei im Geringsten vom Farbenreichtum seines Geigenspiels abzulenken. […]

Brahms-Violinkonzert mit den Berliner Philharmonikern / Sir Simon Rattle

Berliner Zeitung, Clemens Haustein, 20.06.2015 […] die erste große Forte-Passage im langsamen Satz [ist] bei Tetzlaff nicht einfach der Durchbruch zu dramatischer Gesanglichkeit. Bei ihm brechen gleich fremde Welten herein. Es gleißt außerirdisch, blendet so stark als könnte keine Schutzbrille mehr helfen. […] […] Das klingt nicht nur berührend ehrlich, sondern hat einen dramaturgischen Effekt, der einen diese Aufführung gebannt wie im Film erleben lässt: man leidet das Konzert durch, in der Hoffnung, dass doch die volle Erfüllung gegeben wird. Um bald zu begreifen, dass Tetzlaffs Erfüllung eben genau in diesem intensiven Durchleben liegt. […] Tagesspiegel, Isabel Herzfeld, 20.06.2015 […] So vehement, wie sich Christian Tetzlaff in die Anfangskaskaden seines Soloparts stürzt, dürfte auch kein Gedanke an akademische Steifheit aufkommen. Wie Tetzlaff Schroffheit und Süße zu vereinen weiß, mit seiner modernen Greiner-Violine ebenso kraftvoll auftrumpft wie zarteste Fäden über leuchtenden Holzbläserfarben spinnt, verschafft immer wieder erlesene Klangerlebnisse. Schlank, arabesk ist die Diktion, geht er auch im fließend genommenen Adagio gegen alles Betulich-Choralhafte an, brennt im Finale ein Feuerwerk der launigen Dialoge ab. […]

Bach-Soloabend Philharmonie Berlin

Tagesspiegel, Christiane Tewinkel, 29.05.2015 […] Der Gigue […] gibt Tetzlaff großen Atem und weit ausgreifende Bögen, die herrliche Chaconne gewinnt gerade in den Arpeggienzügen so sehr an Fahrt, dass sie sich vom Erdboden abzulösen und ihren Geiger einfach mitzunehmen scheint, in wunderlicher Verkehrung der Tatsache, dass gerade dieser das Phänomen doch erst in Gang gesetzt hat. […]

Benefiz-Rezital Wiesbaden

Dietrich Stern, 29.05.2015 […] diese Momente, in [denen] die Körperlichkeit verschwindet, und der Ton sich ganz vom Materiellen abzulösen scheint, sind mit Sicherheit die stärksten, ja ergreifendsten in Tetzlaffs Spiel. [Und] das heißt nicht, dass er nicht mit aller Kraft ins Material eingreift und es sprechen lässt […].

LSO/Harding/Tetzlaff review – an unforgettable performance of Beethoven’s Violin Concerto

theguardian.com – by Tim Ashley Tuesday 26 May 2015 Barbican, London Christian Tetzlaff has played Beethoven’s Violin Concerto hundreds of times, but still found a way to take it to another level with the LSO and Daniel Harding “It’s a big part of me,” Christian Tetzlaff says of Beethoven’s Violin Concerto, a work he has now played around 280 times. Faced with that fact on its own, one could be forgiven for wondering if the 49-year-old German might have nothing more to say with it. But listening to his staggering performance with the London Symphony Orchestra and Daniel Harding, you realise that his statement is almost literally true. He seemed so completely immersed in the concerto that the overall impression was not so much of his playing it as living it. Any performance has to transcend concepts of virtuosity if it is to have its full impact. Technically, Tetzlaff is flawless, and the sound he makes with his modern Greiner violin – he doesn’t play a Strad – is effortlessly beautiful. But it’s the way the shape and meaning of every phrase is joyously integrated into a seamless whole that is so utterly beguiling. This is true even in the vast cadenzas, which Tetzlaff based on those Beethoven added to a later piano transcription of the work, having left his original violinist to improvise his own. Harding, meanwhile, conducted like one possessed. Unforgettable: the greatest performance of the work I’ve ever heard. […]

Solo Recital at Queen Elizabeth Hall, London

theguardian.com by Erica Jeal on Friday 27th Mrch 2015 …There were plenty of those moments in the Bartók, which he played masterfully, the gleeful virtuosity of the faster movements throwing the elegiac melody of the Adagio into relief. …Tetzlaff letting the melody sing persuasively while touching in pulsing notes of accompaniment. …the Propulsion in Tetzlaff’s playing gave it overarching shape… Financial times by Hannah Nepil on 29th March, 2015 …Best of the Bach platter was the Partita No 3 in E, the sunniest of the works on offer, and so best suited to Tetzlff’s light and breezy articulation… But best of the concert as a whole was Bartók’s Sonata for solo violin. Tetzlaff had the measure of ist wild modd swings, from the ethereal Melodia Adgio to the earthy ferocity of the Presto. And despite ist fiendish difficulty, tone and elegance of phrasing were never in jeopardy…

Schostakovich Violin Concertos 1&2 – Helsinki Philharmonic Orchestra / John Storgards

  Neue Züricher Zeitung Februar 2015 von Dimitri Schostakowitsch Nachtmusik mit Untertönen …, denn es gelingt ihm mühelos, die unterschiedlichen Charaktere und subkutanen Stimmungen dezent, aber deutlich und technisch stets makellos in betörenden Klang umzusetzen. Dem einleitenden «Nocturne» schenkt er die nötige Klangmagie, in der aber unterschwellig Bedrohliches immer hörbar bleibt – eine der faszinierendsten Nachtmusiken des 20. Jahrhunderts. … In der schon langen Diskografie dieser Werke ist dies eine erstrangige Aufnahme.   The Strad January 2015 by Julian Haylock Searching and haunting accounts of Shostakovich’s two concertos ­­Christian Tetzlaff might have been born to play the Shostakovich concertos. His questing spirit, penetrating tonal inflections and clarity of vision are ideally suited to music that restlessly probes the dark side oft he human psyche. … Tetzlaff traces the harrowing emotional narrative oft he opening movement with unflinching insight, employing striking interpretative metaphors,… . In Tetzlaff’s skilled hands the scherzo becomes a heavily sardonic, exhausted cry of protest that collapses into the freezing embrace oft he passacaglia. … It is a less physically a imposing work than its predecessor and Tetzlaff responds with a silvery-toned espressivo that captures its remote atmosphere to a tee.   Fono Forum Januar 2015 von Thomas Schulz Ernst und Leidenschaft Christian Tetzlaff besitzt die starke Persönlichkeit, die er zum Wohl der Werke einsetzt, ohne sie in den Vordergrund zu stellen. Dabei unterstreicht er in beiden Konzerten deren zutiefst ernsthaften Charakter und vermeidet dabei jedweden emotionalen Überdruck. … Eine gewisse Strenge eigent unter Tetzlaffs Händen auch den schnellen Sätzen; … Im burlesken […]

Widmann Violin Concerto – Swedish Radio Symphony Orchestra / Daniel Harding

      BBC Music Mag December 2013 … Tetzlaff’s performance is outstanding.   www.klassik-heute.de August 2013 von Thomas Schulz … Christian Tetzlaff, dem das Konzert in die Finger geschrieben wurde, meistert die Herausforderung bravourös, und es ist seiner Interpretation ebenso zu verdanken wie der Partitur selbst, dass man als Hörer bis zum Schluss atemlos gefangen bleibt.   The Strad August 2013 by David Kettle NOSTALGIC UTOPIA … It’s a role that Christian Tetzlaff occupies with relish, in a remarkably assured, sharply projected performance that brings a sure clarity of purpose to the piece’s ever-developing drama. Tetzlaff’s remarkable tonal control makes him seem even more like an actor delivering lines… . Tetzlaff somehow manages to make the keening solo line both seductive and menacing,… .   Spiegel online Mai 2013 von Werner Theurich Konzert-Avantgarde – Die Fidel im Fitness-Test Musik ohne Publikum? Von wegen! Der deutsche Avangarde-Komponist Jörg Widmann füllt die Konzertsäle, seine Neutöne sind populär. Wie man sein schwieriges Violinkonzert anpackt, zeigt uns Christian Tetzlaff – schließlich komponierte es Widmann exakt für ihn. …“Ein Konzert voller Kraft und Schönheit“, beschreibt es Christian Tetzlaff. „Eine einzige, große Arie, der Geiger ist Sänger und Erzähler in einem, der Gegensatz zwischen Solist und Orchester ist aufgehoben.“   the guardian May 2013 by Andrew Clements It’s rare that a new work’s performance overshadows the piece itself, but Christian Tetzlaff’s account of the violin concerto Jörg Widmann composed for him in 2007 is so astonishingly vivid and secure that Widmann’s impressive work at least has to share the spotlight […]

Robert Schumann – Violin Sonatas Nos 1-3

  BBC Music Magazine February 2014 by Jessica Duchen There’s no doubting the rewarding partnership of Christian Tetzlaff and Lars Vogt in this admirable account. …and Tetzlaff is never afraid to take his tone right down to a whisper, enhancing the works‘ ever present shadows. There is exemplary tenderness, tempered at all times by good sense, even if sometimes head seems to dominate heart.   Gramophone January 2014 by Harriet Smith Recording of the month Anyone familiar with Christian Tetzlaff’s Gramophone Award-winning recording of Schumann’s piano trios will not be surprised to hear that this is every bit as compelling. … In fact, not only do they abound in vivacity and emotional power but structurally they are tautly written and innovative in their thinking. … They make an utterly convincing and absorbing case for it, embracing the drama of the deeply unnerving opening movement, imbuing it with real rhetorical power,… . Tetzlaff’s own understanding of Bach is a significant factor … and the first variation, now bowed, with a trickling piano accompaniment, has you holding your breath with wonder at the delicacy and apparent simplicity of it all.  And Tetzlaff, more than any other violinist around today, is utterly attuned to Schumann’s idiom in these later works: the mercurial changes of mood are conveyed as if they’re the most natural thing in the world,… .in fact: all three pieces were written at white heat …  and that energy of the creative process is truly brought to life here. … Tetzlaff’s own understanding of Bach is […]

Mozart Sonatas mit Lars Vogt

  Fono Forum April 2013 von Christoph Vratz Perfektes Duo Sie kennen die Stücke bis in kleinste Details, sie lieben jede Wiederholung, jeden Triller, jede Phrase bis in ihre subtilen Abrundungen hinein. … Ob es sich bei dieser Einspielung um den Auftakt zu einer Gesamtaufnahme aller Mozart-Sonaten handelt, wird auch im Beiheft nicht geklärt. Der Hoffnung sei auf jeden Fall Nachdruck verliehen!   Grammophone February 2013 by Harriet Smith Mozart sonatas with Vogt for Tetzlaff’s ondine debut This disc brings together two musicians absolutely at the top of their game… . A delight from beginning to end. …   BBC music February 2013 by Bayan Northcott Made for meaningful Mozart … This often bar-by-bar alternation between joy and sadness, beauty and regret, in mature Mozart is something to which Christian Tetzlaff and Lars Vogt are continuously alive. …, their more general approach is unhurried, tender, feelingly nuanced, with Tetzlaff finding a different articulation and colour for his almost every phrase,… . Hardly ‘period’ performances, but these players find so much meaning in this music.    The Strad December 2012 by Robin Stowell Generally attractive results from an accomplished Mozart duo Christian Tetzlaff and Lars Vogt are sensitive Mozartians and their partnership  here seems to be one made in heaven. … The recording has clarity and warmth.   dradio.de/dkultur November 2012 Radiofeuilleton: CD der Woche Christian Tetzlaff und Lars Vogt harmonieren perfekt an Violine und Klavier. … Die beiden verbindet eine lange Freundschaft, die sich auch in der Interpretation von Mozarts Werken bemerkbar macht. (Label: Ondine) […]

Sydney Symphony Orchestra / Mendelssohn VC at Sydney Opera House

bachtrack.com by Zoltán Szabó, 12. Februar 2015    Romantic masterworks of good friends and billiard partners: Schumann and Mendelssohn in Sydney […] It would be superficial to speak about his ‘artistic’ or ‘virtuosic’ playing, for Tetzlaff seemed to identify with the spirit and meaning of the concerto rather than a performance of it. In perfect physical symbiosis with his instrument (not a famed, old Italian instrument but a modern German violin, made by Stefan-Peter Greiner – what a resounding argument for the sound craftsmanship of our days!), his expressive body language, his utter concentration and his impeccable musicianship left no argument about the exclusive validity of the performance. […]

Melbourne Recital Centre / 15th Feb 2015

Classic Melbourne by Suzanne Yanko […] who left the audience breathless. Many would remember Tetzlaff’s performance of Beethoven’s Violin Concerto two years but an entire evening of solo violin could be quite a different matter. […] there was applause, acknowledged by Tetzlaff with a smile. What followed was demanding of a violinist’s skills in every way, but apparently no presenting no difficulty for the performer.[…] As with the previous work the slow movement gave the impression of two violins with a contrast of strength and lighter faster notes. It was hard to imagine how this work could be better played. […] The finale was taken at breakneck speed, yet with a rhythmic sense. This was music written for a soloist of Tetzlaff’s brilliance and he did not disappoint. […] There was only one possible direction for the demanded encore to take. Bach, a slow movement, played beautifully and honestly with no pyrotechnics needed. A great performance indeed from a great performer.

San Francisco Symphony Orchestra / Michael Tilson Thomas, 14th, 16th and 17th May 2014, Bartok 2nd Violin Concerto

San Francisco Chronicle by Joshua Kosman […] Tetzlaff joined Michael Tilson Thomas and the San Francisco Symphony for a superb performance of Bartók’s Second Violin Concerto. This was a virtuoso display of technical bravura and emotional eloquence, all wrapped into one beautifully integrated package. […] Tetzlaff seemed to have all of these tonal shifts directly at his fingertips, moving from one mood to another with effortless ease – and, more important, helping the listener hear the connections among the concerto’s disparate strains. […] In the slow movement, Tetzlaff rose to even greater heights, probing the molodic contours of the main theme in ways that made each successive variation sound both surprising and logical. The finale, in which the orchestra plays its most important role,brought the concerto to a close in a flurry of showmanship. […]

Saint Louis Symphony Orchestra, 5th and 06th April 2014, Schostakovich’s First Violin Concerto

Saint Louis Post Dispatch, April 7th 2014 – Robertson and friend provide power and beauty – by Sarah Bryan Miller […] Tetzlaff was phenomenal, preforming in a manner that had to be seen as well as heard in order to be believed. His technique is astonishing, as is his stamina, in a work that runs three-quarters of an hour and keeps its soloist hopping for most of the time. […]

Orpheus Chamber Orchestra, Joseph Joachim Violin Concerto at Carnegie Hall New York

The New York Times, 31st March 2014 – A Hungarian Sampler, Lighthearted to Brooding by Vivien Schweitzer […] Joachim’s concerto, about 50 minutes long, isn’t as structurally cohesive as the Brahms and Bruch concertos. (He performed both of their premiers.) But it is full of dark-hued melodies and richly scored orchestral interludes, played with bristling fervor by the excellent Orpheus musicians. Mr. Tetzlaff proved charismatic, imbuing his part with a burnished sound and soulful allure and deftly navigating the whirlwind passagework of the „Gypsy“ finale. […]

Christian Tetzlaff and Lars Vogt in Boston

Boston Classical Review, 31st March 2014 – Tetzlaff, Vogt bring illumination and intensity to duo recital by Aaron Keebaugh […] Yet this is music of arresting beauty. The whistling tones that Tetzlaff pulled from his violin hovered in midair. Vogt’s scattered chords left harmonics in their wake, the sound circling overhead like a halo. The soaring line of Bewegt, the fourth of the set, died away into brittle tones in a single melodic arch  – compressed romanticism at its finest.The show-stopper of the afternoon was Bartók’s Violin Sonata No. 1, which featured the duo in equally rich and adventurous territory. […] Yet this turbulent music breaks frequently into spry themes and passages of warm lyricism. Tetzlaff and Vogt supplied lovely singing tone for the aria and variations of the Adagio. The Scherzo, taken at a brisk pace, had the romp of a Ländler, and their sparkling reading of the finale put the exclamation point on the afternoon’s program. […]   Boston Globe, 01st April 2014 – With Christian Tetzlaff and Lars Vogt, everything sounds bigger and better – by David Weininger […] When the violinist Christian Tetzlaff and pianist Lars Vogt reached this passage in their Sunday recital at Jordan Hall, several things happened. Tetzlaff’s tone darkened substantially, the tempo slowed a bit, and he and Vogt expanded the dynamic range, so that each dissonance seemed like a cry of pain. When the music shifted back to the major, it was as though dawn had broken after a long night. […] But what was most remarkable was […]

Christian Tetzlaff on tour with the Vienna Philharmonic, Riccardo Chailly January 2014

NZZ Feuilleton vom 17.1.2014 – Unvergesslich […] Gewaltige Spannungsbögen zogen sie dann in Sibelius’ Violinkonzert in d-Moll op.47 zusammen mit dem Geiger Christian Tetzlaff, der hier genau weiss, wie weit er gehen kann. Er interpretierte seinen virtuosen Part in der vorgezogenen Solokadenz des Kopfsatzes und im abschliessenden Allegro entspannt und frei, gleichzeitig aber in so sorgfältiger Abstimmung, dass das Zusammenspiel nie litt. Von einer harmonischen Beziehung zwischen Dirigent, Solist und Orchester zeugten die Schlüsse: der trocken abgezogene Viertel mit wirkungsvoller Pause im ersten, das atemberaubende „morendo“ im zweiten und die geladene Schlusssteigerung im dritten Satz. […]

Beethoven Violinkonzert mit dem Cleveland Orchestra / Franz Welser-Möst in Frankfurt am 10. November 2013

Frankfurter Neue Presse, Andreas Bomba 11. November 2013 […] Perfekter kann man dieses Konzert nicht spielen. Die Dimensionen, die der Geiger in Richtung piano eröffnet, reichen bis zur Tonlosigkeit. […]   Frankfurter Rundschau online, Wolfgang Heininger 11. November 2013 […] Und dazu noch ein gut aufgelegter Christian Tetzlaff, der in den Kompositionen versinkt, sich ganz hinein begibt, um unprätentiös wieder daraus hervor zu steigen. […]

London Symphony Orchestra, Antonio Pappano, London 16th May 2013, Schostakovich’s First Violin Concerto

The Guardian – by Martin Kettle […] But this is a concerto in which the soloist is always the focus of attention, rarely permitted more than few bars of inactivity, and in Christian Tetzlaff it had an authoritative interpreter of he highest class. Whether it was in the long soliloquy lines of the opening movement or the almost hysteria-driven violence of the scherzo, or the hugely demanding solo cadenza between the last two movements, Tetzlaff was equal to all its demands. There are few violinists to match him at the moment. […]

Bergische Symphoniker, Peter Kuhn, Remscheid 10. Mai 2013, Schostakowitsch 2. Violinkonzert

Bergische Morgenpost – Ulrich Mutz […] Was Christian Tetzlaff seiner Violine da an schierer Schönheit und Fülle, Vielfalt und Farbigkeit des Klangs abgewann, war auch schlicht Staunen erregend, Intensität und Wohlklang hielten einander wunderbar die Waage: vom Lamento-Anfng des Kopfsatzes bis zur delikaten Beiläufigkeit seiner Coda. […]   Solinger Tageblatt – Klaus Günther […]Was Christian Tetzlaff hier besonders in den Kadenzen an geigerischer Bravour zeigte, dem kann man nur mit dem Begriff „Teufelsgeiger“ gerecht werden. […]

Tonhalle Orchester Zürich, Christoph von Dohnányi, Zürich 11. April 2013, Sibelius Violinkonzert

Tages-Anzeiger […] so hat man Sibelius’ Violinkonzert tatsächlich selten gehört. […] Die Rolle, die ihm Sibelius aufträgt, spielt er perfekt. In leicht vornübergebeugter Haltung kniet er sich buchstäblich in die Musik hinein und geht völlig im „Mysterium Sibelius“ auf. […]

Wigmore Hall London, 20 September 2012, J.S. Bach, Sonatas and Partitas for violin solo

theartsdesk.com – Bach without attitude but with bags of personality from this magnificent violinist – by Alexandra Coghlan […] When you hear Christian Tetzlaff play you hear Brahms, or Beethoven or, in this case, Bach. What you don’t hear a lot of is Tetzlaff himself. I mean that in the best possible way – so willing is the violinist to submerge himself, to set aside ego and agenda […] There is something so classical (in the Greco-Roman sense) about Tetzlaff’s playing. You get the feeling listening to him that he loves to play beautifully, and where other soloists embrace the grit and flourish in the ugly-beautiful moments he really has to push himself into that place […]

Tonhalle Orchester Zürich, David Zinman, Zürich 25.08.2012, Tschaikowsky Violinkonzert

Neue Zürcher Zeitung – Musikantisch inspiriert […] Musikalischer Gewinn brachte zumindest die erste Hälfte mit dem gutgelaunten Hausorchester unter der Leitung seines Chefdirigenten David Zinman und einem phänomenalen Christian Tetzlaff. Der auch in Zürich gerngesehene Geiger führte sich mit einer überaus inspirierten Wiedegabe des D-Dur-Violinkonzerts op. 35 bestens als Artist in Residence ein. Tetzlaff verbindet blitzende Technik und analytische Schärfe mit umwerfender Musikantik und einer gehörigen Portion Schalk. Zudem verfügt er über schier unendliche Gestaltungsmöglichkeiten, die er verschwenderisch einsetzte, sei es im lyrischen Bereich – wunderbar nuanciert der Gesang in der Canzonetta, der in ein inniges Zwiegespräch mit der Flöte mündete – oder in der furiosen Kadenz des Kopfsatzes. […]

Mendelssohn & Schumann Violin Concertos / Christian Tetzlaff, hr, Sinfonieorchester, Paavo Järvi, ONDINE ODE 1195-2,
erschienen in 2011 wird in der Presse wie folgt erwähnt:

  The Guardian December 2011 by Andrew Clements: … It’s a remarkable piece of musical alchemy, but then his way of presenting the Mendelssohn concerto as if it were a new discovery is exceptional, too …   Die Welt by Manuel Brug: … Mit dem hr-Sinfonieorchester unter dem zupackenden Paavo Järvi koppelt Tetzlaff die Konzerte von Mendelssohn und Schumann zu zwei Seiten einer romantischen Medaille: strahlend liebenswürdig und grüblerisch zerfurcht …   Classics today USA –David Hurwitz: … His tone is unfailingly sweet, penetrating, and lyrical, but never burdened with excessive vibrato. His intonation is as accurate as we have any right to expect, his phrasing of the big tunes always natural and unaffected. In the slow movements, particularly that of the Mendelssohn, he makes his expressive points with an unobtrusive mastery that’s truly moving, and seemingly inevitable. The music sounds as though it is being composed on the spot, songfully and spontaneously …   Fono Forum Januar 2012 by Norbert Hornig: … Tetzlaff setzt sich mit Feuereifer für das Werk ein, er nähert sich dem verwinkelten, etwas sperrig wirkenden Stück mit einem kompromisslosen Ausdruckswillen, so als wollte er es jetzt endgültig rehabilitieren …   International Record Review January 2012 by Robert Matthew-Walker: … Inshort, this uncommonly interesting CD is well worth the attention of the genuine lover of echt-Romantic repertoire. The recording quality and balance throughout are first-class; the presentation is also very good. I enthusiastically recommend this disc …   Pizzicato January 2012 by Alain Steffen: … Christian Tetzlaff versucht nun eine Annäherung […]

Philharmonia Orchestra London, Esa-Pekka Salonen, Wien 07.11.2011, Bartok Violinkonzert Nr.2

DiePresse.com – von Walter Weidringer […] Ein Meistergeiger war da am Werk: Im Zentrum des ersten von zwei fast ausschließlich Béla Bartók (1881–1945) gewidmeten Programmen im Wiener Konzerthaus mit dem Philharmonia Orchestra unter Chefdirigent Esa-Pekka Salonen stand das 2. Violinkonzert des ungarischen Komponisten. Der Solist Christian Tetzlaff verstand es am Montagabend, sogar über jene Stellen, an denen Bartók die solistische Linie in hoch virtuose Partikel zerstäubt, einen herrlichen großen Bogen zu spannen – mit einem durch alle Lagen souverän flexiblen Violinton, der dort voller Intensität aufglühte, da sich zum zartesten Hauch verflüchtigte. Selten noch lagen harsche Kontraste wie tänzerische Anmut und wilde Exaltiertheit, Kantilene und Attacke so nah beisammen und bezogen sich trotzdem so schlüssig aufeinander: eine grandiose und auch entsprechend bejubelte Leistung, die Tetzlaff mit der zugegebenen „Melodia“ aus Bartóks Solosonate untermauerte. […]

Tetzlaff / Vogt Philadelphia Chamber Society, October 27th, 2011

Inquirer Music by David Patrick Stearns […] They’re getting better. More like even better. That’s not faint praise when applied to highest-caliber musicians such as Christian Tetzlaff and Lars Vogt. As an observation on their Kimmel Center recital Thursday, it comes from a high starting point: They previously seemed beyond improvement. Both have been at the top of the classical music profession for years: Violinist Tetzlaff has recorded the Bach sonatas and partitas twice, while Vogt is a pianist who easily encompasses the big-fisted virtuoso repertoire, as well as the smaller-scale program presented here by the Philadelphia Chamber Music Society. The centerpiece was Bartok’s 1921 Violin Sonata No. 1, a 35-minute monster of a piece that’s stuffed with ideas, all used with a density and uncompromising sense of invention that one is likely to hear only in the high noon of a composer’s creative life span. The music also contains some of the composer’s darkest moments. From the opening – a cimbalomlike flourish that’s folksy but reaches into strange, uncharted territory – Tetzlaff and Vogt followed all of the piece’s hairpin mutations, giving the music more shades of expression than I ever hoped to hear. Though Tetzlaff has often been one to explore a piece in minute detail, he seemed to have more sound to work with here, a burnished luster not apparent in previous visits. Has he acquired a new violin? No, he plays the same modern instrument, made by Peter Greiner. His profoundly concentrated treatment of unaccompanied passages in the second movement stand […]

Birmingham CBSO 28 September 2011 / Andris Nelsons, Dvorak VC

The Independent by Michael Church […] You couldn’t wish for a better exponent today than the German violinist Christian Tetzlaff, with his Protean ability to take on the character of whatever work he is playing. The character here was Slavonic, and from his opening flourish he found a genial sweetness of tone. Even when playing pianissimo and stratospherically high, he still dominated the orchestra, with Andris Nelsons calibrating the textures in sympathetic support. In the melody-rich Adagio, Tetzlaff’s job was to sing non-stop, and he did this as one imagines his Central European predecessors must have done a century ago. […]

London PROMS 07.08.2011 – BBC Symphony Orchestra / Edward Gardner, Brahms VC

The Guardian by Tim Ashley […] The soloist was Christian Tetzlaff, who let the music live, breathe and sing with a directness few can equal today. Gardner got off to a low-key start with a sedate account of the introduction, though Tetzlaff’s assertive first entry immediately raised the level of the proceedings to the superlative and beyond. Sensational. […]   The Arts Desk by Alexandra Coghlan […] Tetzlaff’s volume in full spate is tremendous, flung out like the sward arm of a hero to pierce each listener […]

Philharmonia Orchestra London, Esa-Pekka Salonen,London 23.06.2011, Bartok Violinkonzert Nr.2

London Evening Standard – by Nick Kimberly […] Lucky us; we heard an extraordinary account of Bartók’s Second Violin Concerto. Soloist Christian Tetzlaff has the kind of technique that makes you forget the difficulty of the piece and simply wonder at the range of expression, the variety of tone and colour at his disposal. While playing, he seemed engaged in an intimate dance with his instrument; in his few moments of silence; he stood like a boxer, tensed for the next round. His sound is big yet not exaggerated; he can play rough, but he also fined things down to a whisper so delicate that it filled the whole hall, turning the heartbreaking melody that opens the second movement into a serenade for lost love. This is a densely structured concerto that in the right hands – Tetzlaff’s – becomes a free-flowing fantasy. […]   Bachtrack.com – by Helen Fraser […] If Salonen was the ideal conductor for the challenging Dances, then for Bartók’s intense Second Violin Concerto Christian Tetzlaff was the ideal soloist. In Tetzlaff’s exceedingly capable hands the (significant) technical difficulties melted away, leaving room for a full expression of the desolation and bitterness in the music. The evident understanding between conductor and soloist resulted in a very well balanced performance, although Tetzlaff’s enormous sound was hardly at risk of being lost. This sound was ideal for the rugged outer movements, although some less intense moments would not have come amiss, particularly in the more wistful second movement.[…]   Senandheard-international.com – by Christopher […]

Ensemble ACJW at Carnegie Hall / Christian Tetzlaff / Ligeti Violin Concerto

The New York Times by Allan Kozinn, December 20, 2010 […] Mr. Tetzlaff, though best known for his patrician interpretations of Bach and Brahms, was entirely in his element here. In the slow, mournful aria and eerily focused passacaglia he played with a rich, velvety tone and an irresistible sense of line while sacrificing nothing of Ligeti’s angularity. And in the long, wild cadenza at the end of the work, his playing was sheer, explosive virtuosity. […]

National Symphony Orchestra / Christoph Eschenbach / Beethoven Violin Concerto

Ionarts (blog) by Charles T. Downey, November 10, 2010 […] Suspicions that Christian Tetzlaff would deliver a memorable performance of the Beethoven Violin Concerto certainly proved true. With Eschenbach’s hand at the rudder, this was an expansive, surprising, and uncompromisingly romantic interpretation, with plenty of rubato applied to both the orchestral and the solo parts. […] my listening life is richer for having heard the piece the way Tetzlaff played it. He approached the score quite freely, adding embellishments and splashy details to the solo part, most notably in his own, very unusual cadenzas. […]

Orchestra of St. Luke’s / Christian Tetzlaff / Schoenberg “Transfigured Night”

The New York Times by James R. Oestreich, October 31, 2010 […] Mr. Tetzlaff led some 30 string players through the orchestral version of Schoenberg’s masterpiece of supersaturated Romanticism, “Transfigured Night”, maintaining much of the shimmering, quivering transparency of the original, for six players. […] Mr. Tetzlaff supplied his typical purity of tone and wide-ranging colorations. He also injected original cadenzas, flourishes and ornaments in all three movements. From soloist and orchestra alike, the evening presented versatility on parade. […]

CBSO / Andris Nelsons / Brahms Violin Concerto

Birmingham Post by John Gough, October 1, 2010 […] Christian Tetzlaff was a soloist of real distinction with a beautiful sound, subtle rubato and a spontaneity which had one on the edge of one’s seat. After a slow movement full of contemplation and lyricism the finale exploded with joy, moving in one urgent and brilliant arc towards the irresistible dance of the final bars. […]

Szymanowski Violin Concerto No.1 / Christian Tetzlaff, Wiener, Philharmoniker, cond Pierre Boulez, DG 477 8771

  The Daily Telegraph by Ivan Hewett, September 25, 2010: …The performance of the Violin Concerto is certainly a marvel. The soloist Christian Tetzlaff floats his tremulously ornate line above the incandescent orchestral sounds with perfect noise. ..   The Independent, September 24, 2010: […] The latter is very well rendered, the gossamer thread of Christian Tetzlaff’s violin drawing us inexorably into the haunted heart of the piece. […]   The Independent by Anna Picard, September 19, 2010: […] Soloist Christian Tetzlaff’s super-sweet concentrate is at its most intense, hugging the mournful melodic contours, while the Wiener Philharmoniker support with lush brilliance. […]   The Examiner by Emily Cary, October 5, 2010: […] His (Christian Tetzlaff) latest recording, Szymanowski’s Violin Concerto No.1, exemplifies the vast expanse of styles that energize him. […]

Minnesota Orchestra / Osmo Vänskä / Bartok Konzert für Violine und Orchestrer Nr 2

Star Tribune by Larry Fuchsberg May 28, 2010 […] German-born violinist Christian Tetzlaff, too seldom heard in our neighborhood, gave a brilliant, intensely phiysical account of the solo part, easily surpassing his 1991 recording. .[…] Throughout a fiercely communicative reading, vigorously abetted by Vänskä and the orchestra, Tetzlaff’s tone was radiantly colored. […]   Pioneer Press by David Hawley, May 28, 2010 […] He was dazzling, and he had to be. […] it’s is a brainy work, but also a hugely emotional one – and Tetzlaff brought both to his opening performance, which was as exhausting as it was exhilarating. […]

Chicago Symphony Orchestra / Salonen / Brahms Violinkonzert

Chicago Tribune by John von Rhein, April 24, 2010 […] Tetzlaff seemed intent on pulling maximum feeling from every phrase, particularly in the central Adagio […] Tetzlaff produced almost enough rich, penetrating sound in the opening movement to rival that of the entire orchestra, or so it seemed. The finale boasted real earthy abandon and sharpness of attack but also impeccable control. The audience listened in rapt silence before breaking into a mighty roar of appreciation at the end. […]

SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg / Sylvain Cambreling / Brahms Violinkonzert

Hamburger Abendblatt, April 07, 2010 […] Einen kongenialeren Solisten als Christian Tetzlaff hätte man sich nicht wünschen können. Oder sollte man „Partner“ sagen? Stellte doch Tetzlaff seine Virtuosität, seine rasanten Tempi ganz in den Dienst der musikalischen Botschaft und eines federnden, agogisch flexiblen Zusammenspiels. Oft genug verschmolz sein Ton delikat mit dem der Holzbläser oder Hörner. Jede Wendung klang wie ein Bekenntnis. X-mal gehört, das Stück, aber so noch nie. […]

At Tanglewood, a violinist’s marathon and his many words for snow

Boston Globe by Jeremy Eichler, July 06, 2009 […] Tetzlaff offered a reading of the Brahms concerto that was at once immensely virtuosic and deeply personal. From his very first entrance, this was viscerally explosive violin playing, but always with a sense of pupose and richness of inner life. [..] But I think what ultimately moves people is the emotional openness and deep sincerity of Tetzlaff’s playing. […] Tetzlaff offered a reading of the Brahms Concerto that was at once immensely virtuasic and deeply personal. From his very first entrance, this was viscerally explosive violin playing, but always with a sense of purpose and a richness of inner life. […] But I think what ultimately moves people is the emotional openness and deep sincerity of Tetzlaff’s playing. […]

Gürzenich Orchester Köln / Gustavo Dudamel / Tschaikowsky Violinkonzert

Kölner Stadt-Anzeiger, 22.06.2009 […] Begonnen hatte man mit Tschaikowskys Violinkonzert. Diesmal stimmte alles, wobei sich die Anteile gelichmäßig auf den Dirigenten, das Orchester und den Solisten verteilten. Der war ein fabulöser Christian Tetzlaff, der die glücklichste Mitte fand zwischen intellektueller Formbewältigung und jenem musikantischen, auch improvisatorischen Esprit, den dieses Werk unbedingt braucht. Die Intensität des Tons, die völlig selbstverständlich, ja bescheiden absolvierte Virtuosität, die sorgfältige Wahl der Farben für die einzelnen Themen – all das war so suggestiv, so unmittelbar vereinnahmend, dass das Publikum im ausverkauften Haus bereits nach dem ersten Satz spontan applaudierte. Dudamel hielt die glänzend disponierten Gürzenicher zurück, tat aber im Hintergrund viel Gutes. Tetzlaffs Zugabe – die Gavotte aus Bachs E-Dur-Suite – setzte einen weiteren Leuchtpunkt in diesem Schlusskonzert der Gürzenich-Saison. […]

Wiener Philharmoniker / Pierre Boulez / Szymanowski Violinkonzert Nr. 1

DiePresse.com, 13.06.2009 […] Unterlegt mit Samt und Brokat. Komplex ist auch Szymanowskis „Erstes Violinkonzert“, seinerzeit selbstverständliches Repertoirestück von großen Geigern wie etwa David Oistrach, mittlerweile eine Rarität – aber eine faszinierende. Das konnte Christian Tetzlaff jedenfalls mit großer Überzeugungskraft vermitteln: Konzentriert, versunken und dennoch beherzt zupackend, brachte er die Musik in raschem Figurenwerk ebenso zum Funkeln wie mit seinem schlackenlos reinen Klang, zumal in höchster Höhe. Boulez und die Philharmoniker legten allen Samt und Goldbrokat darunter, den die Partitur verlangt, wussten große Apotheose und schmerzliches Aufbäumen expressiv miteinander zu verblenden: das ausgiebig bejubelte Herzstück eines eindrucksvollen Abends […]

Deutsches Symphonie Orchester / Ingo Metzmacher / Berg Violinkonzert

Berliner Morgenpost, 27.02.2009 […] unter ihnen das Violinkonzert von Alban Berg, dem Christian Tetzlaff eine kaum zu überbietende, mitreißende Wiedergabe zuteil werden ließ. […] Tetzlaff spielte es geradezu mit einer Ausdrucksraserei.   Christiane Peitz, Tagesspiegel, 24.02.2009 […] Traumverloren auch der Geiger Christian Tetzlaff. Sein Spiel ist das eigentliche Ereignis des Abends in der Philharmonie, sein ins Klanggeflecht des Orchesters eingebetteter Ton, seine einsamen Wanderungen weit weg vom Lärm des Kollektivs, sein Vermögen, vollkommene Hingabe und restlose Kontrolle miteinander zu vereinen. […]

US Duo Touring with Leif Ove Andsnes, piano / February 2009

Anthony Tommasini, The New York Times: Putting Solo Careers Aside to Work a Stage Together […] Their urgent and insightful account of Brahms’s Violin sonata in D minor, which closed the first half of the program, was espedially telling. Here were two accomplished artists with distinctive temperaments forging an organic interpretation that still managed to exude impetuosity. […] Jeremy Eichler, The Boston Globe:   When music journeys beyond technique […] Two complete musicians guided an audience to the vital heart of music by Janacek, Brahms, Mozart, and Schubert. They played with an astonishing degree of sensitivity, nuance, and imagination. It was a simple – and as complex – as that. […] Unifying the night was Tetzlaff’s singular voice. He is a musical purist and yet he plays unmistakably with something the violinist Carl Flesch described as „inner participation.“ No matter what piece is at hand, his performances have a rich sense of interior life. How rare, and how powerful, to hear a player stand out not for the brilliance of his technique but for the depth of his sincerity.

The Philadelphia Orchestra / Donald Runnicles / Beethoven VC / January 2009

Peter Dobrin, Philadelphia Inquirer: Christian Tetzlaff masters all sounds […] Great violin playing can follow all kinds of paths, from the technical razor of Joshua Bell tothe sorely missed depth and humanity of Pamela Frank’s now-rare public appearances. Christian Tetzlaff renders such philosophical divergences a false choice. He’s got it all. He also silenced any critic who might have winced Thursday night at yet another Philadelphia Orchestra performance of the Beethoven Violin Concerto. The rightness of the interpretation and his teasing out of the concept of creation in a warhorse made this sound like his first outing with the work. At the core of Tetzlaff’s magnificence is his sound. It is intensely sweet, yet it has dimension beyond mere prettiness. He changes his tone in pursuit of expressiveness, adjusting the focus from saturation to airier climes. He takes chances, too; hard-to-nail or extreme high notes, for instance, are never masked with vibrato. In the cadenzas (one of which involved Angela Zator Nelson, associate principal timpanist) and in the encore of „Gavotte en Rondeau“ from Bach’s Partita for Violin Solo No. 3 in E (BWV 1006-3), the most impressive thing about Tetzlaff is the fact that despite the perfect technique, he never comes across as cool or uninvolved. He does not rest at the level of a master; he continues to probe.[…]

Bach Solo Sonata and Partitas / December 2008

Daniel Webster, Philly.com: Violinist Tetzlaff and Bach at Kimmel […] His playing reminded listeners that Bach’s manuscripts are in calligraphy that flows – no perfect verticals or chiseled note shapes. His playing could have reminded violinists that imagination and, yes, affection carry more weight than centuries of analysis and scholarly rectitude. […] It summarized the sense of exploration that characterized all four performances, and it had the effect of removing the distance between composer, performer and listener. […] Geraldine Freedman, Daily Gazette:   Electrifying performance by violinist Tetzlaff at Union College […] Throughout the evening, Tetzlaff’s tone was crystalline, his attacks feathery light, his bowings superbly controlled. His flawless and effortless technique was clean and true, his dynamic range was shaded on many levels. His pitch even on the double stops with the added pedal tone was exact. Sensitive to the music’s structure, his musicality had great integrity and purity and was infused with exuberance, delicacy, drama and a focused intensity. His Bach was lit from within. […] Joseph Dalton, Timesunion.com:   Violinist excels on many levels […] Tetzlaff maintained a gorgeous sound. His instrument filled the room with warm and substantial tone, without ever being ripe or cloying. Every note was nuanced and well placed, yet never was there an obvious effort at creating vibrato either. It’s likely that Tetzlaff indulges in a more aching tone for those big romantic concertos, but he showed an approach to Bach that was personal but still clean and restrained without falling into the shrill frailty popularized by […]

MET Opera Orchestra / James Levine / Brahms VC / October 2008

Anthony Tommasini, The New York Times: Brahms’s Earthy Pasion Upstages Somber Messiaen […] Of all the artists James Levine has had as concerto soloists for the Met Orchestra concerts, few have energized him and the players as much as the brilliant German violinist Christian Tetzlaff. Their performances of the Beethoven and the Berg violin concertos in recent years have been unforgettable. Mr. Tetzlaff, Mr. Levine and the Met Orchestra have done it again, this time with an insightful and exciting performance of Brahms’s Violin Concerto to conclude a concert on Sunday afternoon at Carnegie Hall.[…] In the first movement he tore into the vehement outburst when the violin enters, playing with searing intensity yet utter control. He shaped arching lines with warmth and pliancy, balanced by clear-eyed directness. In the slow movement he brought such sustained richness to the ruminative melodic lines that the music seemed at once ghostly and angelic. And the finale, taken at a brisk but never reckless tempo, was rustic and earthy, though always threatening to turn demonic.[…] dpa Meldung

„Violinist Christian Tetzlaff in New York wie Rockstar gefeiert“

New York (dpa) – Der deutsche Violinist Christian Tetzlaff (42) ist bei einem Auftritt in New York wie ein Rockstar gefeiert worden. Das Publikum nahm seine atemberaubende Interpretation von Johannes Brahms‘ Violinkonzert in D-Dur unter Leitung von Stardirigent James Levine am Sonntag mit Jubel, Stampfen und lauten Bravorufen auf. Selbst Levine war so begeistert, dass ihm beim Schlussakkord des ersten Teils ein lauter Juchzer entglitt. Die eiligen New Yorker, sonst mit Beifall wenig geduldig, holten Tetzlaff in der berühmten Carnegie Hall sieben Mal wieder auf die Bühne und bewegten ihn mit stehendem Applaus zu einer Zugabe.Für Levine war der symphonische Auftritt mit «seinem» Orchester von der Metropolitan-Opera der erste in der Carnegie Hall seit seiner Krebsoperation im Juli. Mit gewohnter Leidenschaft, Präzision und Energie führte er das technisch brillante Orchester durch die schwierige Partitur. Kürzlich stand er auch zur Eröffnung der Opernsaison schon wieder am Dirigentenpult. Dem 65-Jährigen war vor drei Monaten wegen einer bösartigen Wucherung eine Niere entfernt worden.Für Tetzlaff, einen gebürtigen Hamburger, der in der Nähe von Frankfurt lebt, war es der dritte Auftritt mit dem Metropolitan-Orchester. Schon im vergangenen Jahr war er mit einem Beethoven-Konzert begeistert gefeiert worden. Die «New York Times» sprach von einer «berauschenden Aufführung». Diese Saison gibt der 42-jährige Solist eine Reihe von weiteren Konzerten in den USA, unter anderem mit den New Yorker Philharmonikern und dem Cleveland sowie dem Philadelphia Orchestra. Mit seinem «Tetzlaff-Quartett», bei dem auch seine Schwester Tanja mitspielt, hat er Auftritte in Washington, Atlanta und New York.

Salzburger Festspiele / RSO Wien / Bertrand de Billy, Beethoven Violinkonzert

Das Üppige und das Schlanke Reinhard Kriechbaum, Wiener Zeitung, 15.8.2008 […] Christian Tetzlaff, der famose deutsche Geiger, hat dieser Tage erst einen wundersamen Soloabend mit Partiten und Sonaten von Bach gegeben. Nun musizierte er beispielhaft das Beethoven-Violinkonzert. Ja wirklich: „musiziert“, nicht bloß „gespielt“. Er hört sich die Einleitung an, steigt dann ein, und in dieser aufsteigenden Sequenz mischt er sozusagen die Karten völlig neu, dreht die Tempi um. Da scheint plötzlich alles offen – nur nicht die grundsätzliche Lyrik, die Tetzlaff nie in Frage stellt. Gedanken werden miteinander entwickelt, und Bertrand de Billy erweist sich als ein willig auf alle Tempowechsel eingehender Partner. […]   Salzburg: Konzert: Das Radioorchester, ein Weltklasse-Orchester Die Presse, 15.8.2008 […] Selten hat man Beethovens Violinkonzert so virtuos und gleichzeitig intensiv gehört wie unter dem Solisten Christian Tetzlaff. Der hatte schon bei einem Bach-Soloabend im Mozarteum gezeigt, wozu er fähig ist: klangliche Subtilität, feine Nuancen, intelligente Phrasierungen, schwebende Leichtigkeit, technische Perfektion. Nun bewies er auch bei Beethoven ein tiefes Verständnis des Werks, legte dessen Seelenlandschaft bloß: Zurückhaltung übte er in den ersten beiden Sätzen, die schon fast romantisch anmuteten und trotz langsamer Tempi keine Spannung missen ließen. Aber auch in den virtuosen Passagen sind Tetzlaff effekthascherische Phrasierungen fremd: Brillanz und Einfachheit sind bei ihm kein Widerspruch, souverän umschiffte er alle Virtuosenklippen. In den Kadenzen bewies er Originalität und dramaturgisches Gespür. […]   Zwei Arten der Musikargumentation Heidemarie Klabacher, Der Standard, 15.8.2008 […] Er musiziert technisch brillant und souverän, gleichzeitig scheint er mit größter Natürlichkeit und Schlichtheit vom Frühling, vom Glück, von […]

Salzburger Festspiele / Bach Sonaten und Partiten für Violine Solo

Das pure Glück mit Bach Karl Harb, Salzburger Nachrichten, 11.08.2008 […]Die uneitle, sachorientierte und doch mitteilsam bewegte Darstellung machte den inneren Reichtum dieser „einsamen“ Musik, aber auch ihre spielerisch-geistvolle, anmutige Größe zum Erlebnis. Die berühmte Chaconne spielt Christian Tetzlaff derzeit wohl kein Geiger so nach – als eine glitzernde und doch in großem Bogen durchgestaltete Variationenkette in von Moment zu Moment neuer Beleuchtung, als Folge kleinteiliger, aber stringenter Klangereignisse von immer reicherer Struktur und Figur, von überwältigendem Reichtum des Ausdrucks. […]

BBC Scottish Symphony Orchestra / Ilan Volkov / Brahms VC / City Hall, Glasgow June 2008

Michael Tumelty, The Herald: […] Then, German violinist Christian Tetzlaff gave a magisterial account of Brahm’s Violin Concerto, the second wondrous performance of the piece in Glasgow in a fortnight. […] Tetzlaff’s was powerfully structured, played with blazing intensity, unflagging momentum, heartbreaking tenderness, and a virtuosity that flowed eypressively and purposefully through the mighty structure […]

Recital with Lars Vogt / Glasgow June 2008

Michael Tumelty, The Herald: […] violinist Christian Tetzlaff and pianist Lars Vogt gave five-star, thought-provoking performances of sonatas by Janacek, Dvorak and Brahms that amounted to a masterpiece of understated music making in an acoustic which bathed the sound in warmth and set a benchmark for the future of chamber music in the City Hall […]

Brahms / Joachim Violin concertos / Christian Tetzlaff, Danish National SO, cond Thomas Dausgaard, Virgin Classics 502109 2

Hugh Canning, TimesOnline 24. February, 2008: … Tetzlaff makes the strongest possible case for both works,yet his Brahms, as he showed with the LPO in London three weeks ago, is treasurable. This is wonderfully clean, but never clinical-sounding, music-making that approaches the sublime in his rapt, poetic unfolding of Brahms’s great Adagio. His dazzling multiple-stopping captures the fiery gypsy style in the finale to perfection. Even if you have several versions of this concerto, this one is a must-hear …

London Philharmonic Orchestra / Jurowski: Festival Hall, London Feb 2008

Geoff Brown, The Times: […] But once Tetzlaff walked on, we immediately felt better. He’s a dependably excellent musician, always fusing brain and heart with racing fingers and a huge range of dynamics. The colour variations brought to the Brahms were remarkable. Songful stretches balanced tenderness with muscle; and there was no flash posturing about the finale’s gypsy fire. The orchestra’s chief contributions were beefiness and precision. […]

Christan Tetzlaff / St. Louis Symphony Orchestra / David Robertson / Szymanowski VC No 1 / Dec 07, 08 and 09, 2007

Sarah Bryan Miller, STLtoday.com: … Tetzlaff made his violin sing throughout, playing with sensitivity and breathtaking technical brilliance in a tour de force. It was hard to separate how much of the appeal of this music lay in the composition, and how much in his performance of it, but the combination was dazzling …

Christan Tetzlaff und Alexander Lonquich / New York 92nd St. Y / Beethoven Sonata Cycle / Nov 29 & Dec 02 and 04, 2007

Allan Kozinn, New York Times: Beethoven’s Sonatas as a Series of Diologues … In these Mr. Tetzlaff produced a warm, singing tone, acknowledging the music’s lyricism without veering into sentimentality. He tended to used dynamic suppleness rather than vibrato as an expressive engine, and when he used vibrato, it was lavish enough to make a phrase blossom, but not so wide as to call attention to itself…   Vivien Schweitzer, New York Times: In Sonata Finale, Tension Gives Way to Introspection … From the gently inquisitive opening trills to the graceful concluding Allegretto, Mr. Tetzlaff and Mr. Lonquich played with poise and charm, colorfully emphasizing the rhythmic accents of the Scherzo and illuminating the heart-stopping loveliness of the Adagio with poignant expression…

Christan Tetzlaff / Boston Symphony Orchestra / James Levine / Berg Violin Concerto in Boston / November 8., 9. and 10, 2007

By Jeremy Eichler, Globe Staff, November 10, 2007: From Berg and Mahler, two works of farewell … The soloist Thursday night was the German violinist Christian Tetzlaff, a player who interprets challenging modern music with exquisite sensitivity. His superb performance wa painted in half-tints and subtle iridescence. The orchestra under Levine was an equal partner …

Beethovenorchester Bonn / Roman Kofman, Beethoven Violinkonzert in Leverkusen und Bonn

Die Fratze der Gewalt Klaus Winterberg, Kölner Stadt-Anzeiger, 25.10.2007 […]Christian Tetzlaff beschenkte das Publikum mit Beethovens Violinkonzert. Es war ein Erlebnis von purer, makelloser Schönheit. Kofman hatte seiner Bonner in einen ganz anderen Klangkörper verwandelt, der mit großer Sensibilität und dynamischer Delikatesse auf Tetzlaff einging, dessen selbst gefertigte, originelle Kadenzen rahmte und seinen Tempi geschmeidig folgte. Zusammen mit der btörend schönen Solostimme entstand so ein Kunstwerk edelster Harmonie. Tetzlaffs Technik ist bekannt bewundernswert, sein Ton und siene Ausdrucksfähigkeit führen immer wieder auf einen anderen Stern. Der Beifall war entsprechend: nicht enden wollend.   Bernhard Hartmann,General Anzeiger Bonn 23.10.2007 […] Der Geiger entlockte seinem Instrument, das übrigens aus der Werkstatt des Bonner Geigenbauers Peter Greiner stammt, ganz wundervolle, gesangliche Töne, achtete dabei sehr auf das Orchester, das nicht nur in den Holzbläser-Episoden schöne Farben dazumischte. Von betörender Wrikung war freilich auch die leise Pizzicato-Episode des langsamen Satzes, bevor Tetzlaff und das Orchester im Finale einen virtuosen Kehraus boten. […]

Zürcher Kammerorchester / Muhai Tang, Beethoven Violinkonzert in Lausanne und Zürich

Martina Wohlthat, Neue Zürcher Zeitung 04.10.2007 Betörendes Violinspiel […] Mit welch souveräner Virtuosität Beethovens Violinkonzert erfüllte, übertraf im Saisoneröffnungs-Konzert des ZKO in der Zürcher Tonhalle jedoch alle Erwartungen. Den melodischen Reichtum des Violinparts entfaltete Tetzlaff in betörend schönen Klangfarben und einer Pianissimo-Kultur sondergleichen – selten hört man die Spitzentöne auf einer Violine so leise und perfekt gerundet verklingen. […] […] Auch die beiden Bach-Soli als Zugaben zeugten von Tetzlaffs herausragenden Fähigkeiten, die eine ausgefeilte Technik mit künslterischer Intuition auf das Glücklichste vereinen. […]

Uraufführung: Jörg Widmann Violinkonzert mit der Jungen Deutschen Philharmonie / Manfred Honeck in Essen, Berlin, Leipzig, Gütersloh und Villingen-Schwenningen

Stefan Drees, Klassik.com, 17.09.2007 Verspätete Uraufführung […] von einem beeindruckend agierenden Christian Tetzlaff als Solist. Über dieses Ereignis zu schreiben, bedeutet zunächst einmal, die überragenden Leistungen des Geigers bei der Wiedergabe des rund 30-minütigen, ohne Pause vorzutragenden Soloparts vom Gesamteindruck der Komposition zu trennen. Der Grad klangfarblicher und tonlicher Differenzierung, den Tetzlaff der schwierigen Violinstimme bis in die feinsten Verästelungen hinein angedeihen ließ, die Sensibilität, mit der er jedem einzelnen Ton und den daraus erwachsenden Phrasen Leben einzuhauchen wusste und die enorm große, zwischen hauchendem Verlöschen und aggressivem Dreinfahren angesiedelte Farbpalette seines Spiels waren schlichtweg atemberaubend. Die Souveränität seiner Werkwiedergabe untermauerte eigentlich nur den schon anhand zahlreicher CD-Einspielungen gewonnenen Eindruck, dass es sich bei ihm um einen der wirklich großen Interpreten der jüngeren Generation handelt – um einen, der in technischer wie musikalischer Hinsicht weit vor den populären Zugpferden großer Plattenlabel und deren klanglich weichgespültem Vortragsstil rangiert, ohne dass er sich dabei groß medial inszenieren muss… Anja Renczikowski, WAZ, 18.09.2007  Was lange währt, wird endlich doch noch gut Mit Christian Tetzlaff […] hatte er den idealen Protagonisten gefunden. Mit einer atemberaubenden Technik und versierten Spielkunst kostete Tetzlaff den 30-minütigen Klangrausch bis ins Detail aus. Nonstop […] führte Tetzlaff sein Instrument in neue Klangzonen, öffnete und schloss diametral angelegte Teile… Stefan Keim, Welt online 19.09.07  Jörg Widmanns Violinkonzert uraufgeführt …Christian Tetzlaff, der sich in die Riege der international führenden Violinisten herauf gearbeitet hat, taucht mit großer Konzentration in eine fließende Klangsphäre ein. […] Die Violine beginnt einen zärtlichen Dialog mit einem Horn, die Instrumente flirten […] […]

Christan Tetzlaff und Alexander Lonquich / Wigmore Hall London/ Beethoven Sonata Cycle / 1. 2. & 3. April 2007

Annette Morreau, The Independent:  … Christian Tetzlaff and Alexander Lonquich, however, were that rare thing: Beethoven communicated like a laser gun … … Tetzlaff’s exuberant playing was marvelous in the Op 12s, matched equally by Lonquich’s radiant touch. It takes such maturity to play simply, nonchalantly, naively, sensitive to every dynamic and harmonic twist. Lonquich and Tetzlaff played together in total unity of approach, each able to increase intensity at the drop of a dynamic, a slight smile playing on Lonquich’s face in reaction to the perfection of the music …   Paul Driver, The Sunday Times, 8 April 2007 …Their rapport was thrilling and heartwarming, all the more to be relished when their parts were in syncopation and they brought out their rhythmic differences with witty aplomb; though the subtlest thing of all was the way this and a host of nuances were never quite the same when sections were repeated. Wit — as in the ending of the second sonata, where the piano continues after what seems the final cadence — and profundity are closely allied in this music, as the players made us realise anew.“…

J.S. Bach Sonaten und Partiten für Violine Solo, NAXOS / Hänssler 2 CD 98.250

Echo Klassik 2007 James R. Oestreich, The New York Times, August 12, 2007: Hotshots Older and Younger … For the new release – made in 2005, when Mr. Tetzlaff was turning 39 – is positively Olympian. These performances live, breathe and grow organically … Imagine what Mr. Tetzlaff will do at 50.   Duncan Druce, Gramophone August 2007, Editors Choice: … Christian Tetzlaff: unlocking the expressive potential … Tetzlaff realises the virtuosity of Bach’s writing … finales are truly thrilling, full of temperament and fire … I’d urge you to investigate this outstanding set.   Jed Distler, Classics Today August 2007: … In general, Tetzlaff’s stylish, sophisticated, and innately musical conceptions remain recognizable … He now shapes those figurations around a steady underlying pulse without cramping his style or sounding the least bit reined in … In all, this is a major release from a major violinist …   Raoul Mörchen, Rondo Magazin 03/07 August 2007: … Wo andere die Chance wittern, sich mit Bach als Geiger darzustellen, stellt Tetzlaff als Geiger Bach dar… Stille Sätze wie das Largo der C-Dur-Sonate erreichen ein Maß an Intimität, dass beim Hören beinahe der eigene Atem stört …   Dr. Stefan Drees, klassik.com, 11. April 2007: … Was beim ersten Hören sofort auffällt ist die Leichtigkeit, die Tetzlaffs Interpretation passagenweise verströmt … Die klanglich sehr subtil und mit äußerster dynamischer Zurückhaltung gestaltete….erklingen daher in einer sehr zarten, selten gehörten Intimität und gehören zu den Höhepunkten der Aufnahme … Solch kalkulierter Umgang mit dem Klang zeugt von einem wohl […]

Orchestra of the Age of Enlightenment/ Jurowski/ Birmingham am 27. Januar 2007

Financial Times: … The Mendelssohn is so often played that it has almost lost meaning. Not in Christian Tetzlaff’s hands: he unpicked every cliché in a reading very much of the moment. Tempi were uncommonly fast – the notes vanishing at point of contact – but there was still time to notice the mercurial sweep of the outer movements and the subtle variation of note-lengths in the Andante. If there was no sentimental lingering, there was also no showmanship. Tetzlaff’s light touch on the bow – shades of Milstein – banished memories of the pyrotechnic modern school. It was a revelation, taking me back to my first encounter with this music. It was that inspiring…..

Indianapolis Symphony Orchestra / Venzago, Indianapolis am 19. und 20 Januar 2007

The Indianapolis Star INDYSTAR.COM Violinist blows audience away … German violinist Christian Tetzlaff made quite a comeback with his first ISO appearance in about 15 years. He gave a Beethoven Violin concerto performance that simply seemed to blow the audience away …

Metropolitan Opera Orchestra / James Levine in New York am 14. Januar 2007

NY Times: Serious German Violinist Gets a Rock Star Ovation … But the concert is likely to be remembered most for the exhilarating performance of Beethoven’s Violin Concerto, with Christian Tetzlaff as soloist. This serious-minded 40-year-old German musician seemed somewhat dazed by the rock star ovation that erupted after his stunning performance …

Ludwig van Beethoven Violinkonzert op. 61 / Tonhalle Orchester Zürich / David Zinman, Sony/BMG CD 82876 76994 2

 Midem Classical Award 2007 Dr. Stefan Drees, Klassik.com 08. Dezember 2006: Auf dem Weg zum Geigerolymp … Tetzlaff passt sich mit seinem atemberaubenden Einstieg in diesen Klangkosmos ein, indem der den Violinpart dynamisch wie klangfarblich mit allen Mitteln seiner Kunst formt, ihn zwischen Zärtlichkeit und Bestimmtheit pendeln lässt und dabei die Ausdrucksmöglichkeiten des Instruments in alle Richtungen ausschöpft, ohne dass er die von Anfang an angestimmte, eher schlichte und unprätenziöse Grundhaltung hierfür opfert … Tetzlaff gelingt es bei aller Zurückhaltung und ohne romantisierende Auswüchse über den ganzen Werkverlauf hinweg, der Musik überraschende dramatische Akzente zu verleihen, indem er die verborgene Theatralik der Komposition enthüllt und die Tonfolgen förmlich als instrumentale Rede auffasst, … Für mich hat sich Tetzlaff mit dieser Einspielung nicht nur einen Platz im Geiger-Olymp erobert, sondern auch manch eine der ehrfurchtsvoll bestaunten Aufnahmen aus der rund einhundertjährigen, auf Tonträgern fixierten Interpretationsgeschichte von Beethovens konzertanten Kompositionen entthront.   Martin Grunenberg, hr-online am 07. März 2006: Mit souveräner Virtuosität … und Christian Tetzlaff und seine Geige tönen mit der Schönheit der antiken Sirenen, deren Gesang sich niemand entziehen kann – und dem man unweigerlich folgen muss – es sei denn, man verstopft sich die Ohren … Mit souveräner Virtuosität, vor allem aber auch klangschön – in diesem Spannungsfeld ist Christian Tetzlaff eine beeindruckende Interpretation von Ludwig van Beethovens Violinkonzert gelungen …   Miriam Stumpfe, Bayern 4 Klassik vom 18. Februar 2006: … Spannungsvoll, transparent, agil pulsierend ist ihre Interpretation des Konzertes … Und dazu kommt Tetzlaff mit seinem klaren Geigenton wie aus einer anderen […]

Jean Sibelius / Danish Natinal Orchestra / Thomas Dausgaard, Virgin/EMI CD 5 45534 2

Diapason d’Or 2005 David Simmons, Arkivmusic November 2003: … German violinist Christian Tetzlaff has all the right tools in his shed. His eternal, liquid line and burly, burnished tone are ideally suited to he retro romanticism of Sibelius. He plays with understatement, emotive through a prevalent stoicism that gives way at, ooh, just the right times to unequivocal gush and guts. The sweet Humoresques are tender and nostalgic, the Serenades warm and effulgent. The rarely-recorded pictorial Suite is completely rapturous, and Tetzlaff is a knockout in the closing moto perpetuo. Simply a magnificent recording …   Jürgen Seeger, Kultur aktuell vom 28.12.2002: Berufswunsch: Geigenvirtuose … Dafür findet der Solist dieser Neuaufnahme, Christian Tetzlaff, genau den richtigen, intensiv-eindringenden Ton. Tetzlaff, der detusche Weltklasse-Virtuose, entwicketl die Linien und Bägen überzeugend aus der Haltung großer innerer Ruhe – ohne sich dabei in allzugroßer Abgeklärtheit oder selbstvergessener Meditation zu verlieren. Souverän meistert Christian Tetzlaff die Finessen und Kontraste dieses Konzerts … Christian Tetzlaff setzt diese Seele mit seinem Geigenspiel frei.   Manuel Stangorra, Rezension amazon.de vom 17. Januar 2003: … Tetzlaff steht also neben Qualität für innovative Experimentierfreudigkeit … Neben dem bedeutenden und of eingespielten Violinkonzert – das Tetzlaff in brillanter Manier bewältigt … Tetzlaff trifft genau die Gemütslage, intoniert blitzsauber, zieht die Sache genüsslich in eine düstere Fin de Siècle-Stimmung … sind hier Tetzlaffs geschliffene künstliche Flageolette und sein markant sonorer Ton auf der G-Saite konkurrenzlos …